woensdag 16 juli 2014

Kruiden-pistache-falafel uit de oven (The Green Kitchen, Frenkiel/Vindahl)

Na een aantal zeer luie 'kookdagen' werd het vandaag toch wel weer eens tijd voor een gezond en hopelijk lekker gerecht. Ik koos wederom voor mijn nieuwste kookboek The Green Kitchen en besloot te gaan voor de Kruiden-pistache-falafel uit de oven.

Jeroen en ik vonden dit gerecht echt heerlijk en daarom deel ik het graag met jullie.
Ook dit gerecht is trouwens gewoon te vinden op het originele Green Kitchen-blog: Herb-pistachio-falafel
Ik vind dit een erg leuke blog om doorheen te scrollen, maar ben toch ook blij dat ik de Nederlandse vertaling van het kookboek heb aangeschaft, waar ook prachtige foto's in staan.

Voor ongeveer 24 falafels (voor ongeveer 4-6 personen) en de tomaten-chilisalsa  heb je het volgende nodig:

Falafel
- 8 takjes munt, alleen de blaadjes
- 8 takjes peterselie, alleen de blaadjes
- 240 gram pistachenoten, gepeld
- 400 gram kikkererwten, gekookt of uit blik
- 2 tenen knoflook
- 1/2 kleine ui
- 3 el extra vergine olijfolie
- 1 tl komijnpoeder
- 1 el boekweitmeel (of andere glutenvrije meel)
- 1 tl bakpoeder

Tomaten-chilisalsa
- 3 tomaten, in blokjes
- 1/2 rode chilipeper, ontzaad en fijngesneden
- 1 teen knoflook, fijngesneden
- 3 el olijfolie
- 2 tl oregano, fijngesneden
- zout en versgemalen zwarte peper

Voor de falafel:
Verwarm de oven voor op 190 graden. Doe de kruiden in de foodprocessor en zet deze ongeveer 30 seconde aan. Voeg de pistachenoten toe en zet aan tot ze goed vermengd zijn. Voeg de rest van de falafel ingrediënten toe en zet ongeveer een minuut aan. Stop een keer om de zijkanten van de kom naar onderen te schrapen, als dat nodig is. Probeer de textuur wel iets grof te houden. Schep de pasta uit de kom en vorm er met je handen 24 balletjes van. Leg ze op een bakplaat die met bakpapier bedekt is en zet 15 minuten in de oven. Keer ze elke 5 minuten zodat ze rondom bruinen.
De falafelballetjes komen uit de oven

Voor de tomaten-chilisalsa:
Doe alles in een kom en schep om. Breng op smaak met zout en peper. Zet 30 minuten in de koelkast om de smaak goed te laten ontwikkelen.

Tomaten-Chilisalsa
In The Green Kitchen wordt dit geserveerd in witte koolbladeren. Ik besloot echter de falafel in een pitabroodje te serveren, dit vult iets beter als avondeten en daarnaast hebben wij thuis niet echt een reden om glutenvrij te eten. Toch is het voor mensen die geen gluten mogen eten of geen brood dus een goed alternatief. Ook staat er in het recept nog een suggestie voor een cashewnotendressing. Dit is vast erg lekker, maar om die dressing te maken, moet je eerst zelf cashewnotenspread maken (dit recept staat ook in het boek op blz. 27) en dat heb ik nog niet gedaan. Daarom koos ik ervoor om bij de Turkse winkel een bakje verse Tzatziki te kopen. In plaats van boekweitmeel gebruikte ik tarwebloem, dit hadden we nog staan.
Voor 4-6 personen vind ik het nogal weinig tomaten-chilisalsa en adviseer ik om daar de hoeveelheden te verdubbelen.

Samenstellen
Ik besmeerde het pitabroodje eerst met tzatziki, vervolgens deed ik er 3 tot 4 falafelballetjes op en daar overheen de tomaten-chilisalsa. Om je vingers bij op te eten!
falafel en tomaten-chilisalsa op een pitabroodje
Ik ben benieuwd of ik iemand van mijn lezers heb aangespoord om dit gerecht eens te maken. Zo ja, dan hoor ik natuurlijk graag of het een succes was. Eetsmakelijk!


1 opmerking: