dinsdag 8 juli 2014

Banaan-kokos-pannenkoekjes zonder bloem (The Green Kitchen, Frenkiel/Vindahl)

Op allerlei websites en in verschillende tijdschriften las ik enthousiaste verhalen over kookboek The Green Kitchen van David Frenkiel en Luise Vindahl.
Sinds begin dit jaar is er een Nederlandse vertaling van het kookboek en afgelopen vrijdag heb ik deze in de Bijenkorf in Eindhoven op de kop getikt.



The Green Kitchen is 'een kookboek vol met heerlijke en gezonde vegetarische recepten voor elke dag'. Nu ben ik geen vegetariër en ik ben ook zeker niet van plan om dat te worden. Ook voor ik dit kookboek kocht at ik een aantal dagen per week geen vlees en nieuwe recepten zijn van harte welkom!

Ik heb al meerdere malen door het kookboek gebladerd en The Green Kitchen staat vol met recepten die ik zeker wil gaan uitproberen.

Gisteren heb ik als lunch de Banaan-kokos-pannenkoekjes zonder bloem gemaakt en ze waren echt heel erg lekker!

Voor ongeveer 10 pannenkoekjes heb je het volgende nodig:
- 3 rijpe bananen
- 6 eieren, licht losgeklopt
- 50 gram gedroogde kokosrasp, plus extra voor er overheen
- 150 gram bosbessen (vers of ontdooid)
- 1/2 theelepel kaneel, voor er overheen
- 2 theelepels kokosolie, om in te bakken
- 2 eetlepels ahornsiroop of volle yoghurt, voor er overheen (als je wilt)

Prak de bananen in een mengkom fijn met een vork. Klop de eieren en kokos erdoor. Voeg de bosbessen toe en roer er door. Verhit de kokosolie op middelhoog vuur in een koekenpan van 25 cm doorsnede. Schep er 2 tot 3 eetlepels van het beslag in voor elke pannenkoek. Je kunt er 3 tot 4 pannenkoeken tegelijk in bakken. Keer ze voorzichtig met een spatel om als het beslag aan de bovenkant niet vloeibaar meer is en de onderkant goudkleurig - dit duurt ongeveer 2 minuten. Bak de andere kant dan ongeveer 1 minuut. Stapel de pannenkoeken op en strooi er nog wat bosbessen overheen. Naar smaak kun je de pannenkoeken nog besprenkelen met ahornsiroop en/of kokosrasp en/of kaneel en/of yoghurt. (Ik denk trouwens dat wat rasp van pure chocola er overheen ook heel erg lekker is!)

De bananen die ik gebruikte bleven wat hard en waren dus misschien niet rijp genoeg. Daarom besloot ik het beslag in de blender te maken. Volgens mij heb ik het mezelf daarmee juist iets moeilijker gemaakt en werd het beslag iets te dun.
Helaas waren de eerste pannenkoekjes mislukt...
Maar met nog meer voorzichtigheid tijdens het omdraaien kreeg ik het toch voor elkaar om een mooie stapel op een bord te krijgen en ze waren echt heel erg lekker!

Helaas.. mislukt!

Maar met veel geduld kwam het toch nog goed!
Deze pannenkoekjes zijn dus glutenvrij en je hebt maar een aantal ingrediënten nodig. Ook zijn ze perfect voor na het sporten.

Er volgen binnenkort vast nog meer recepten uit onder andere dit kookboek!
Welke kookboeken mogen niet ontbreken in mijn boekenkast? Waar haal jij je kook-inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd en lees het graag in de comments!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten